دهکده موسیقی ایرانیان

این مطلب توسط تیم زوم ارز تهیه و ارائه شده است. چنانچه قصد دارید اطلاعات تخصصی در زمینه بلاکچین و رمز ارزها دریافت کنید، می‌توانید به وبسایت آموزشی و خبری زوم ارز رجوع کنید.

مقدمه

چین لینک (Chainlink) عبارت است از یک شبکه بلاکچین اوراکل (Oracle) غیر متمرکز که بر روی زنجیره اتریوم ساخته شده و توسعه یافته است. هدف از ایجاد رمز ارز لینک آن است که انتقال داده‌ها را از منابع خارج از زنجیره به قراردادهای هوشمند موجود در درون زنجیره یا به اصطلاح قراردادهای هوشمند درون زنجیره‌ای تسهیل کند. چین لینک شرکت‌های غیر بلاکچین را قادر می‌سازد که به طور امن با پلتفرم‌های موجود در بستر بلاکچین ارتباط برقرار کنند.

به عبارت دیگر، لینک مانند یک میان‌افزار عمل کرده و بین قراردادهای هوشمند مبتنی بر شبکه بلاکچین و انواع داده‌های خارجی ارتباط برقرار می‌کند. لینک با بهره گرفتن از فناوری بلاکچین می‌تواند فعال‌سازی محاسبات درون زنجیره‌ای و برون زنجیره‌ای را به طور امن امکان‌پذیر کند و از قراردادهای هوشمند ترکیبی پشتیبانی می‌کند. در بخش‌های بعدی در این باره بیشتر بحث خواهیم کرد.

ارز دیجیتال لینک چیست

چین لینک در سال 2017 میلادی به عنوان یک شبکه اوراکل غیر متمرکز با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین پا به عرصه وجود گذاشت. اما اوراکل چیست؟ اوراکل‌ها در واقع موجودیت‌هایی هستند که زنجیره‌های بلوکی یا همان بلاکچین را به سیستم‌های خارجی متصل می‌کنند. اوراکل‌ها به این طریق به قرادادهای هوشمند اجازه می‌دهند که با توجه به ورودی‌ها و خروجی‌های بلاکچین اجرا شوند. با وجود اینکه اوراکل‌های سنتی متمرکز هستند، اما چین لینک فرآیند انتقال داده‌ها در داخل و بیرون زنجیره بلاکچین را به واسطه «قراردادهای هوشمند ترکیبی» غیر متمرکز می‌کند.

توکن بومی اکوسیستم چین لینک با نماد LINK شناخته می‌شود. از توکن LINK برای پاداش دادن به اپراتورهای شبکه چین لینک، قالب‌بندی یا فرمتینگ داده‌ها به فرمت‌های قابل دسترس و اجرای محاسبات برون زنجیره‌ای استفاده می‌شود. توکن بومی شبکه چین لینک این امکان را در اختیار قراردادهای هوشمند اتریوم قرار می‌دهد که با منابع داده دیگر، سیستم‌های پرداخت و رابط‌های کاربری اپلیکیشن ارتباط امن برقرار کنند.

رمز ارز لینک در صدد آن است که شبکه جهانی رایانه‌ها را تشویق کند تا داده‌های قابل اعتماد و واقعی را برای قراردادهای هوشمندی که در بستر بلاکچین اجرا می‌شوند، فراهم کند. امروزه از قراردادهای هوشمند برای اهداف مختلفی از ایجاد محصولات مالی-کریپتو جدید گرفته تا توسعه دارایی‌های رمز ارز جدید استفاده می‌شود.

با وجود این، یک مسئله همچنان پابرجاست؛ اکثر قراردادهای هوشمند نیازمند اتکا به یک منبع داده خارجی هستند تا بتوانند به درستی اجرا شوند. لینک برای برطرف کردن این مسئله توسعه یافته است. در این پلتفرم، ارائه‌دهندگان موسوم به اوراکل به عنوان یک پل بین قراردادهای هوشمند بلاکچین و منابع داده خارجی عمل می‌کنند. اوراکل‌های موجود در شبکه چین لینک تشویق می‌شوند که داده‌های دقیق ارائه کنند، زیرا به آن‌ها امتیاز شهرت داده می‌شود. به علاوه، زمانی که گره‌ها پایبند به قوانین نرم‌افزار باشند و داده‌های مفیدی ارائه دهند، پاداش می‌گیرند.

به شما زوم ارزی عزیز پیشنهاد می کنم در صورتی که قصد دارید، رمز ارز لینک را ترید نمایید. حتما تحلیل لینک را از سایت زوم ارز مطالعه نمایید.

عملکرد رمز ارز لینک

دریافت‌کنندگان و ارائه‌دهندگان داده دو سمت شبکه چین لینک را شکل می‌دهند. به علاوه، به طور کلی پنج نوع قرارداد در فرآیند عملکرد شبکه لینک دخیل هستند که عبارتند از:

  1. قرارداد درخواست: زمانی که یک قرارداد هوشمند نیازمند دریافت داده‌هاست، این فرآیند در بلاکچین شروع شده و آن قرارداد هوشمند درخواست دریافت اطلاعات را ارسال می‌کند که به آن قرارداد درخواست گفته می‌شود.
  2. قرارداد توافق‌نامه سطح خدمات: پروتکل چین لینک این درخواست را به عنوان یک «رویداد» ثبت می‌کند تت به داده‌های خارج از زنجیره دست پیدا کند. سپس، یک قرارداد هوشمند منطبق ایجاد می‌شود که در بلاکچین به آن قرارداد توافق‌نامه سطح خدمات (SLA) گفته می‌شود.

از این بین، سه قرارداد فرعی در پروتکل رمز ارز لینک وجود دارند که توسط قرارداد SLA ایجاد می‌شوند. این سه قرارداد عبارتند از قرارداد شهرت، قرارداد تطبیق سفارش و قرارداد تجمیع.

  1. قرارداد شهرت: قرارداد شهرت چین لینک مشروعیت و سابقه عملکرد ارائه‌دهنده اوراکل را تأیید می‌کند. به این ترتیب، گره‌ها ارزیابی می‌شوند و گره‌های غیر قابل اعتماد کنار گذاشته می‌شوند.
  2. قرارداد تطبیق سفارش: این قرارداد پیشنهادات گره‌های لینک را جمع‌آوری می‌کند و با انتخاب تعداد و نوع مناسب گره‌ها، درخواست را تکمیل می‌کند.
  3. قرارداد تجمیع: قرارداد تجمیع در پروتکل لینک کلیه داده‌های مربوط به اوراکل منتخب را بررسی می‌کند تا نتایج را به دست آورد و آن‌ها را تأیید کند.

برای آنکه قراردادهای فوق بتوانند نیازهای یکدیگر را برطرف کنند، باید مراحل زیر را طی کنند.

ایجاد قرارداد SLA برای انتخاب اوراکل

کاربر چین لینک با ایجاد قرارداد SLA مشخص می‌کند که به چه داده‌هایی نیاز دارد. نرم‌افزار چین لینک به واسطه قرارداد SLA سعی می‌کند که کاربر را با اوراکل مناسب مطابقت دهد. خریداران داده‌هایی که مد نظرشان است را انتخاب می‌کنند و ارائه‌دهندگان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا آن داده‌ها را در اختیار کاربر قرار دهند.

جمع‌آوری و پردازش داده‌ها

در این مرحله، اوراکل‌ها با منابع داده خارجی تعامل برقرار می‌کنند تا بتوانند به داده‌های واقعی مشخص شده در قرارداد SLA چین لینک دست پیدا کنند. اوراکل‌ها در وهله بعدی داده‌ها را پردازش می‌کنند و این داده‌ها را به واسطه سرویس چین لینک در اختیار خریدار قرار می‌دهند.

تجمیع و تأیید نتایج

مرحله نهایی عبارت است از اضافه کردن نتایج مجموعه داده‌های اوراکل و بازگرداندن این نتایج به قرارداد تجمیع چین لینک. پلتفرم رمز ارز لینک، قرارداد تجمیع داده‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و امتیاز وزنی را بر اساس مجموع تمام داده‌های دریافتی به مشتری برمی‌گرداند.

چین لینک داده‌های ارائه شده را به واسطه سیستم شهرت اوراکل تجمیع و سبک و سنگین می‌کند تا بتواند قابل اطمینان بودن منابع داده را تعیین کند. چنانچه همه چیز طبق برنامه پیش برود، ارائه‌دهندگان هزینه خدمات صادقانه خود را دریافت می‌کنند.

اهداف و ویژگی‌های رمز ارز لینک

پروژه چین لینک در صدد آن است که با تسهیل موارد استفاده جدید برای قراردادهای هوشمند ترکیبی و گسترش پشتیبانی از محیط‌های بلاکچین به رشد خود ادامه دهد. با توجه به اینکه در حال حاضر حجم عظیمی از داده‌ها و سوابق در محیط‌هایی خارج از بلاکچین ذخیره و نگهداری می‌شوند، لینک همچنان می‌تواند فرصت‌های بی‌شماری در جهت برقراری اتصال بین شبکه‌های بلاکچین با اطلاعات برون زنجیره‌ای داشته باشد.

با توجه به عملکرد بهتر لینک در مقایسه با سایر رقبا، تیم توسعه‌دهنده قصد دارد که نسخه دوم این شبکه را تحت عنوان Chainlink 2.0 راه‌اندازی کند. استراتژی اصلی در نسخه دوم «شبکه‌های اوراکل غیر متمرکز» نام گرفته است. از زمانی که نخستین بار به واژه «شبکه اوراکل» در وایت پیپر چین لینک اشاره شد تا کنون اوراکل‌ها هم از لحاظ عملکرد و هم دامنه کاربرد گسترش پیدا کرده‌اند.

موقعیت‌های ورودی داده‌ها به بلاکچین همان نقاطی هستند که می‌توان آن‌ها را دستکاری کرد. در اینجاست که ارزش افزوده چین لینک خود را نشان می‌دهد. همه چیز در اصل به معماری لینک برمی‌گردد. شبکه بلاکچین لینک برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز قراردادهای هوشمند از گره‌های مختلفی استفاده می‌کند. اما قبل از آنکه اطلاعات به قرارداد هوشمند ارسال شود، گره‌ها به اجماع مشخصی دست می‌یابند. نتیجه آن است که قرارداد هوشمند لازم نیست به یک اوراکل واحد و متمرکز متکی باشد.

چنانکه اشاره شد، رمز ارز لینک بر پایه شبکه اتریوم ساخته شده است، اما از خدمات اوراکل این پلتفرم بر روی شبکه‌های بلاکچین دیگر نیز می‌توان استفاده کرد. به این ترتیب، کسب و کارها به عنوان اپراتورهای گره می‌توانند داده‌ها را در قبال دریافت توکن‌های LINK به شبکه چین لینک بفروشند. از ارز دیجیتال لینک در حوزه‌های امور مالی غیر متمرکز (DeFi)، گیمینگ و بیمه نیز استفاده می‌شود.

نقاط قوت لینک

  • شبکه اوراکل چین لینک یک پل قابل اعتماد بین منابع داده خارج از زنجیره و بلاکچین‌ها ایجاد می‌کند. چین لینک به این طریق راه حلی مناسب برای ایراد اوراکل (Oracle Problem) فراهم می‌آورد.
  • لینک دارای شبکه‌هایی است که بر روی پروتکل‌های لایه 2 مختلف اتریوم اجرا می‌شوند. از این جمله می‌توان به پروتکل‌های آربیتروم و آپتیمیسم اشاره کرد.
  • چین لینک در طول زمان آزمایش خود را پس داده است و چندین میلیارد دلار تراکنش را در برترین پروتکل‌های دیفای به ثبت رسانده است.
  • لینک همچنان به نوآوری و ارائه مزیت‌های رقابتی ادامه می‌دهد. چین لینک مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و سرویس‌های جدید مانند توابع تصادفی قابل تأیید (VRF)، گزارشگری برون زنجیره‌ای (OCF) و پروتکل قابلیت همکاری کراس چین (CCIP) را معرفی کرده است.
  • چین لینک نقش پیشگامانه در فضای شبکه اوراکل غیر متمرکز داشت. طبق آمار منتشر شده در سال 2021، لینک توانسته است تراکنش‌هایی به مجموع ارزش بیش از 70 میلیارد دلار را در شبکه‌های دیفای ثبت کند.

پیش‌بینی قیمت لینک برای آینده

ارز دیجیتال LINK زمانی که در ماه مه سال 2021 به قیمت 52 دلار رسید، توجه سرمایه‌گذاران را به سوی خود جلب کرد؛ اما این توکن مدت‌ها قبل‌تر از آن در واچ لیست بسیاری از علاقه‌مندان به کریپتو جای گرفته بود. رمز ارز لینک علاوه بر اینکه یک پروژه نوآورانه و جذاب با کاربردهای منسجم در دنیای واقعی است، گزینه‌ای ارزشمند برای سرمایه‌گذاری نیز به حساب می‌آید. در ادامه به پیش‌بینی قیمت LINK برای آینده خواهیم پرداخت.

در زمان نگارش این مطلب، رمز ارز LINK در کانال 7 دلار معامله می‌شود و رتبه نوزدهم را در میان ارزهای دیجیتال برتر بازار به خود اختصاص داده است. ارزش بازار کنونی لینک به بیش از 500 میلیون دلار می‌رسد.

برای پیش‌بینی قیمت و بحث در مورد فرصت‌های معاملاتی در آینده توجه به وضعیت سنتیمنتال یا همان احساسات در بازار ضرورت دارد. در حال حاضر، حدود هشتاد درصد بازار نسبت به تداوم وضعیت صعودی امیدوار هستند. در طی هفت روز گذشته، چین لینک روند صعودی خوبی داشته و اخیراً پتانسیل بسیار قوی را برای صعود از خود نشان داده است.

در جدول زیر می‌توانید پیش‌بینی قیمت لینک را برای چند سال آینده مشاهده کنید.

سالکمترین قیمتقیمت میانگینبیشترین قیمت
20239.42 دلار9.71 دلار10.96 دلار
202414.33 دلار14.81 دلار16.72 دلار
202520.78 دلار21.52 دلار24.79 دلار
202629.90 دلار30.97 دلار36.38 دلار
202743.45 دلار45.00 دلار51.45 دلار
202862.49 دلار64.74 دلار74.85 دلار
202993.32 دلار95.91 دلار109.43 دلار
2030133.21 دلار138.00 دلار159.87 دلار
دو سرویس مهم در زوم ارز

  1. مقایسه قیمت صرافی های ارز دیجیتال
  2. آربیتراژ گیری در زوم ارز

معرفی کیف پول و صرافی‌های رمز ارز لینک

بیش از 54 صرافی مختلف در بازار کریپتو فعال هستند که می‌توانید برای خرید و فروش LINK استفاده کنید. همچنین، جفت‌های معاملاتی مختلفی در این صرافی‌ها برای توکن لینک وجود دارد. صرافی‌های ارز دیجیتال به عنوان یک بستر آنلاین این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که برای داد و ستد دارایی‌های دیجیتال مختلف از جمله رمز ارز لینک از آن‌ها بهره بگیرند.

صرافی‌های کریپتو عمدتاً به دو دسته متمرکز و نامتمرکز دسته‌بندی می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. از آنجایی که این مورد از موضوع بحث ما در اینجا خارج است، به معرفی تعدادی از برترین صرافی‌ها برای خرید و فروش توکن LINK بسنده می‌کنیم.

  • Binance
  • Coinbase
  • Kucoin
  • Kraken
  • Uniswap
  • Bitstamp
  • Bitfinex
  • Pangolin
  • SushiSwap
  • OKX

داشتن یک کیف پول مناسب نخستین گام برای ذخیره کردن و نگهداری تقریباً هر دارایی دیجیتال بوده و LINK نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای انتخاب یک ولت مناسب بایستی به فاکتورهای مختلفی از جمله امنیت، طراحی و اعتبار توجه داشته باشید. کیف پول‌های مختلف از ارزهای دیجیتال گوناگونی پشتیبانی می‌کنند. برخی از ارزهای دیجیتال کیف پول مخصوص خود را دارند، اما برای نگهداری برخی از رمز ارزها باید از ولت‌های شخص ثالث استفاده کنید. در اینجا، به تعدادی از برترین کیف پول‌های چین لینک اشاره خواهیم کرد.

  • Atomic Wallet
  • Coinbase Wallet
  • MetaMask
  • Coinomi
  • Trust Wallet
  • MyEtherWallet

منبع: زوم ارز

 

موزیک بدون نظر 6 views

نظر خود را بنویسید

نظر شما پس از تایید مدیریت درج خواهد شد

هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !